Sadece 11 Dolara 180 Kişinin Öldüğü Araba: Ford Pinto
Otomotiv branşının 132 yıllık geçmişi, birçok skandala ev sahipliği yapmıştır.Üreticiler bazen itibarlarını korumak için bu skandallardan kurtulmaya çalıştılar.
Sektörün en tanınmış şirketlerinden biri olan ABD’li üretici Ford’un tarihindeki kara leke, 180 kişinin ölümüne neden oluyor. ford pintomodeldi.
Bunun nedeni, 1960’ların sonunda Ford’da yönetici olan Lee Iacoca’nın, Ekibine düşük maliyetli bir otomobil üretme görevini verdiğinde başladı.
Iacoca tarafından belirlenir maliyet hedefi 2.000 doların altındaydı.Iacoca arabayı ekibine anlatıyor “Küçük, hafif, hızlı ve ucuz bir araç”Sözlerini kullandı.
Mühendislerden oluşan ekip hızla işe koyuldu. Tasarım ve üretim süreci hızlı olmanı emrediyorumIacoca, aracın 1971’de yollarda olmasını istedi.
Hatalar, tasarım süresinin neredeyse yarıya indirilmesiyle başladı:
O zamanlar Ford’un bir otomobilin tasarımı ve üretimi için harcadığı ortalama süre 43 aydı. arada sadece 24 ay var.Üretim süreci boyunca kullanılacak işçilik maliyetini düşürmeye yönelik takvim baskısı, tahmini 2.000$ hedefi için olumlu bir adımdı, ancak Aynı zamanda can güvenliğini hiçe sayan hatalar zincirinin ilk halkasıydı.
2.000 $ hedefine ulaşmak için bir başka kısıtlama da tasarımdı. Amaç, mühendislerin işlerini kısa sürede tamamlamaları ve eksik ödenen ücretler.Stile mühendislik tasarımından daha çok değer vermesi talimatı verilen tasarım grubu, görevi yerine getirdi ve mühendislik işini arka plana itti. . güvenlik ihtiyaçlarının gözetimine yol açarBu hata, zincirin başka bir halkasıydı.
Tasarımda güvenlik ön planda tutularak, yakıt deposunun araç içinde doğru konumlandırılması için herhangi bir kriter dikkate alınmamıştır. . Aracın arka kısmında dingilin yanında yer alan yakıt deposu adeta patlamaya hazır bir bomba gibiydi. Ford fabrikasında gerçekleştirilen testlerde, arka akstaki dişlilerin yakıt deposunu delebileceği ortaya çıktı.
Tehlike çanları çaldı ama kimse duymadı:
Ford’un vites sorununu çözmek için Önünde iki yol vardı. Birincisi, aracın tasarımını değiştirmek ve yakıt deposunun yerini değiştirmekti, bu da araç başına maliyeti 11 $ artıracaktı. Diğer bir yol da yakıt deposunu lastikle kaplamaktı, bu da bir maliyet anlamına gelen delinme riskini ortadan kaldırıyordu.
Ford bu skandal karara iki yolu da seçmeyerek imza attı.Devletin mevcut güvenlik ihtiyaçları karşılandığı için yakıt deposundaki risk bilinmesine rağmen, Ford Pinto herhangi bir tasarım değişikliği yapılmadan, bu hatalarla seri üretime alındı.
Araç yola çıktıktan sonra istenmeyen bir şey oldu. Ford Pinto’nun yakıt deposundan çıkan yangında 180 kişi hayatını kaybetti. Ford’un o noktadan sonraki ruh hali de oldukça farklıydı. Merhumun yakınları haklı olarak Ford’a dava açmıştı. Ford yetkilileri mahkemedeki savunmalarında, maliyetteki 11 dolarlık düşüşün halkın çıkarına olduğunu savundu.
Yine de gelecek daha çok şey var:
180 kişinin hayatını kaybettiği, 180 kişinin tekrar yaralandığı, 2100 aracın yanarak kullanılamaz hale geldiği kazalar sonucunda kar ve maliyet analizi yapılmıştır. Ölen kişilerin ailelerine kişi başı 200.000 dolar,Yaralananlara 67.000 $ tazminat ödemesi, 2100 araçlık müşteriye yeni arabalar… Ford Pinto’nun olaylar sonucunda toplam maliyeti 49.53 milyon $’ı buldu.
Garip bir şekilde, üretim sırasında araç başına 11 dolarlık tasarım değişikliği maliyetinden “tasarruf etmek” için. yine de şirkete kar sağladı.Her şeye rağmen, Ford Pinto üreticisine 137,5 milyon dolar kazandırdı.